2014-06 Ridderkamp
- Gegevens
- Gepubliceerd: zaterdag 04 februari 2017 15:10
- Geschreven door Els
Koning Arthur heeft onze schildknapen uitgenodigd om naar hem en zijn vrouw, koningin Guinevere, in Camelot te komen. Zaterdag om half tien staan de stalen rossen klaar op de Rijndijk. Er lopen ridders rond en een tovenaar. Er wordt verzameld bij de kampvuurkuil. Voor er vertrokken kon worden moesten de schildknapen de ridderwet kennen en hun trouw zweren aan koning Arthur. Ook kregen zij passende kleding. En toen op naar Camelot!
Zaterdagmiddag in Camelot
Na een reis van bijna een uur in het stalen ros arriveren we in Camelot. Eerst maar even wat drinken, want het is warm. Dan wordt het kasteel en het terrein verkend en de slaapvertrekken ingericht. Na de lunch gaat iedereen even vrij spelen of lekker in de schaduw even uitrusten.
Koning Arthur heeft de schildknapen uitgenodigd omdat hij ridders nodig heeft voor zijn ronde Tafel. Onder leiding van Sir Agravaine begint de training. Er zijn twaalf onderdelen. Deze middag staat zwaardvechten op het programma, ringsteken, rooswerpen, een riem vlechten, kennis van het harnas, een hindernisbaan en het oplossen van raadsels. Maar er wordt gestart met het zingen (als een minstreel) van het ridderlied.
Zaterdagavond
Na de macaroni is het tijd voor een samenwerkingsopdracht. De bal moet vol water overgegooid worden zonder het water te verliezen, want dat moet weer in de beker. Best lastig, want elkaar natgooien is ook leuk én het is er warm genoeg voor!
Als iedereen weer droog is gaan we een handelspel spelen. We eindigen de dag met zingen bij het kampvuur.
Zondag: naar de Spelerij
Niet elke training blijkt in Camelot gevolgd te kunnen worden. Voor het onderdeel Ik = naambandje maken en Groep = schild zagen moet gereisd worden naar een bevriend land. Omdat we als vrienden gaan laten we de wapens thuis.
In het land Spelerij gaan we eerst in kleine groepjes rondkijken wat er allemaal te ontdekken valt en dat blijkt heel veel te zijn. We vervelen ons geen moment. En die paar druppels regen in het begin zijn eigenlijk wel lekker fris.
Voor de lunch bakken we ons eigen brood.
In de uitvinderij gaan we dan aan de slag met de opdrachten Ik en Groep. Tijdens onze ontdekkingsreis door de Spelerij worden grenzen verlegd. Al lijkt de buis nog zo eng, toch gaan alle schildknapen erin. En die enge treintjes aan een baan.... wie zei ook al weer dat hij daar niet in ging? Uiteindelijk heeft de Koning alle treinen drie keer het hele park rondgeduwd!
Terug op Camelot was het heerlijk om even te chillen in het gras of om lekker met elkaar te gaan oefenen voor de Bonte avond. Inmiddels waren we al bijna klaar met de riddertraining, nog een onderdeel te gaan; Commando.
Het avondeten wordt gebracht, lekker zittend (of liggend) in het gras worden de frietjes gegeten.
Na het eten is de bonte avond. jingle bonte avond. Er zijn prachtige optredens. Heel leuk is het als de koning en de koningin een bobslee na gaan doen en als je mee mag in de bob. Als laatste mag Sir Walewein mee in de slee. Opeens valt er allemaal sneeuw (yoghurt) op Sir Walewein. :-)
Dan komt Merlijn vertellen dat hij in een boek heeft gelezen dat er een zwaard is Excalibur en dat zit vast in een rots. Als je dat eruit trekt, dan wordt je een hele goede koning. Schildknaap Cador blijkt de rots gezien te hebben, met zwaard en al. Zij wijst de koning de weg. Koning Arthur probeert met alle macht het zwaard uit de rots te trekken, maar helaas dat lukt niet. Merlijn gaat verder nadenken hoe hij Arthur kan helpen toch het zwaard uit de rots te trekken. De schildknapen gaan eerst maar lekker slapen.
Maandag: queeste en ridderbuffet
Het was een wat onrustige nacht, Merlijn was aan het oefenen geweest met zijn toverstok, wat een knallen... Er was een groot voordeel, er werd heerlijk uitgeslapen. Pas rond kwart voor acht was iedereen wakker.
Deze ochtend geen traditionele ochtendgymnastiek, maar een commando training zwaardvechten. Meteen goed om het laatste onderdeel van de training af te ronden. Bij het ontbijt komt Merlijn melden dat hij het gevonden heeft. Als de koning uit de Heilige Graal drinkt kan hij zeker het zwaard uit de rots trekken. Maar helaas weet Merlijn niet waar de Heilige Graal te vinden is. Sir Agravaine vindt de zoektocht naar de Graal een mooie passende laatste opdracht voor de schildknapen. Als zij deze Queeste goed uitvoeren zullen zij tot ridder geslagen worden.
In twee groepen moeten er vijftien briefjes met opdrachten gezocht worden. Is de opdracht gevonden dan kan de groep dit bij iemand van de leiding uitvoeren. Voor elke goed uitgevoerde opdracht is er een puzzelstukje. De 30 puzzelstukjes samen vormen de aanwijzing waar de Graal te vinden is.
Er wordt hard gepuzzeld aan alle opdrachten en het lukt om alle puzzelstukjes te verdienen. Vind de Graal onder iets blauw. Dat wordt zoeken, er is veel blauw. De Graal wordt door schildknaap Tristam gevonden onder een blauw zeil.
De koning drinkt uit de Graal en trekt dan het zwaard uit de rots. Net op tijd voor het noodweer losbarst.
Met dit zwaard slaat hij vervolgens alle schildknapen tot ridder. En dan is het tijd voor een groot ridderfeest met buffet. Sir Berthold en Sir Kay hadden een heerlijk buffet gemaakt met allemaal verschillende lekkere dingen. En je mocht het met je handen opeten! Na het eten moest er door de leiding opgeruimd, schoongemaakt en ingepakt worden. De nieuwe ridders konden nog even lekker kleuren. Toen was het tijd om in het stalen ros te stappen en terug te gaan naar Utrecht. Moe en voldaan.